top of page

SABOTAGEGEDRAG IN JE TEAM HERKENNEN

Als manager herken je vast die conflicten tussen medewerkers, die je met een goed gesprek dacht te hebben opgelost. Maar waarbij er sprake blijkt van, bewust of onbewust, sabotagegedrag.


mediator coaching mariejose geurts

Ook in het dagelijkse leven is dit herkenbaar.

Een uurtje voordat we hadden afgesproken voor een bezoek aan onze favoriete Thai in Arnhem appte mijn vriendin mij met de vraag: 'Heb jij voor mij wat van jouw recepten maaltijdsalades? Ik wil 8 kg afvallen.'


Er verscheen een vette glimlach op m’n gezicht want het principe herken ik zo. Je wil wat aan die coronakilo’s doen maar jaaa… Niet vandaag he? Morgen?


We zeggen JA maar doen NEE. Wie houdt nou wie voor de gek?


Als manager herken je vast die conflicten tussen medewerkers, die je met een goed gesprek dacht te hebben opgelost. Want iedereen had toch z’n zegje gedaan en het was toch uitgesproken? Niet dus… Pfff, vervelend, we zijn toch allemaal volwassen mensen? Moet je nu echt politieagent of kleuterjuf gaan spelen? Ik heb geen zin in dat gedoe.


Wat is sabbotagegedrag?


Sabbotagegedrag is het bewust of onbewust tegenwerken van de voortgang van een groep. Dit gedrag ontstaat omdat groepsleden zich niet gehoord voelen tijdens het besluitvormingsproces. Met als gevolg dat deze groepsleden de uitvoering van deze besluiten bewust of onbewust sabboteren.


In de interactie tussen mensen gebeurt dus veel meer dan dat er in 1e instantie zichtbaar is. Ieder van ons laat wel eens sabotagegedrag zien als je ergens niet mee eens bent of een totaal andere mening hebt. Je durft je dan niet openlijk uit te spreken. Sabbotagegedrag is eigenlijk een gefrustreerde poging om te laten merken dat je ergens niet mee eens bent.De redenen waarom we dat doen, kunnen heel verschillend zijn.


Deep Democracy helpt bij het nemen van besluiten


Jitske Kramer van Human Dimensions werkt met Deep Democracy en de daarbij horende sabotagelijn. Deep Democracy is een besluitvormingsmethode waarbij de wijsheid van de minderheid (diegene die hun mond houden, eigenlijk tegen zijn en zich dus niet laten horen) bewust wordt toegevoegd aan de meerderheidsstem. Hierdoor benut de groep alle informatie die in de groep aanwezig is en leert effectief om te gaan met tegenstellingen en conflict. Met als resultaat rijkere besluiten waarbij elke stem is gehoord en meegenomen.


Als leidinggevende is het belangrijk om sabotagegedrag te herkennen en de conflicten zo snel mogelijk naar boven te halen, want anders gaat het van kwaad tot erger en 'vergiftigt' het gedrag van een enkeling het moraal van het team of zelfs de cultuur van de organisatie als geheel.


Nu ben ik benieuwd! Welk sabotagegedrag ken jij van jezelf of in je team?

  • Grapjes

  • Smoesjes

  • Geroddel

  • Slechte of gestopte communicatie

  • Opzettelijk tegenwerken

  • Vertragen

  • Staken

  • Terugtrekken

  • Oorlog voeren

Herken je iets van boven genoemd sabotagegedrag in jouw team? Dan is dat een indicatie dat teamleden zich niet gehoord voelen. En het geeft aan dat niet alle wijsheid is benut in de besluitvorming. Het helpt om in een vergadering/overleg dit bespreekbaar te maken en de wijsheid van deze teamleden boven water te krijgen. Daarmee voeg je de kennis van de minderheid toe aan de besluitvorming van de groep en neem je in gezamenlijkheid werkelijk gedragen besluiten.


PS. Herken jij sabotage gedrag bij jouw team? Wil jij weten hoe je jouw team weer op een lijn kan krijgen? Neem dan contact op.

bottom of page