Wat begint als een beetje gemopper kan zomaar escaleren tot een conflict. Het escalatiemodel van Glasl laat zien hoe een conflict zich ontwikkelt en wat je ermee kan.
Mediation op het voetbalveld
"Geef die keeper maar een stoel". En even daarna: "Hey scheids heb je een bril nodig ofzo?"
Vol verbazing over wie deze opmerkingen maakte keek ik opzij. Ik zag 3 mannen naar ik schat 65+, die aan de zijlijn van het voetbaldveld zaten. Een wedstrijd tussen het 1e team van SML Arnhem en de koploper uit de regio. Een omstander die zich duidelijk ook irriteerde aan hen sprak de mannen aan op hun gedrag en de vraag of ze hun ongepaste opmerkingen voor zich konden houden, waarop ook hij een sneer van hen terug kreeg...
Dit waren volwassen mannen die te gast waren in Arnhem. Die in mijn ogen niet hun club aan het supporten waren maar juist aanmoedigde tot de ontwikkeling van een conflict.
En zo ging het de hele wedstrijd door...pfff. Supporters die zich vijandig en provocerend uitlaten en bemoeien met dat wat erop het veld gebeurt. Ik kan daar heel slecht tegen. Daarbij denk ik dat geen enkele speler op het veld er beter van heeft gespeeld. In tegendeel. Wat een superspannende leuke wedstrijd had kunnen zijn eindigde in een wedstrijd met alleen maar verliezers. Spelers liepen in grafstemming van het veld af en ik bleef achter met een buik vol opgekropte ergernis.
Eindstand 0-0
"Wat begint als irritatie kan zo maar escaleren tot een conflict."
Hoe ontwikkelt een conflict zich?
De escalatieladder van Glasl is een mooi hulpmiddel hierbij.
De ladder is een model dat uit 9 treden (stappen) bestaat en laat zien hoe een conflict zich ontwikkelt. Het laat ook zien waar partijen zich bevinden in een conflict. De trap loopt van boven naar beneden. Op elke trede van de trap vertonen de partijen bepaald gedrag en hoort een gedeeld normbesef in dat wat wel of niet OK is. De "do's and the don'ts." Zolang partijen de grens van dat gedrag niet overschrijden escaleert het conflict niet verder. Als een van de partijen toch een trede lager gaat escaleert het conflict meestal direct. Mediation kan hierbij helpen.
De ladder bestaat uit 3 fases met elk 3 tredes:
De rationele fase
De emotionele fase
De strijd fase
De rationele fase:
Het conflict is een probleem dat gezamenlijk kan worden opgelost (win-win). Deze fase is nog rationeel. De gesprekken verharden, er wordt stevige taal gebruikt om de ander te overtuigen. Partijen luisteren niet meer naar elkaar en houden vast aan het eigen gelijk. Het onderlinge wantrouwen naar elkaar neemt toe. Dit is typerend voor de overgang naar de 2e fase.
De emotionele fase:
Het conflict is een strijd die gewonnen moet worden (win-verlies). In deze fase is er volop emotie. Men zoekt steun bij anderen met als gevolg blokvorming. Beide partijen zijn uit op gezichtsverlies van de ander. Er wordt gedreigd en angst, boosheid en verdriet overheersen. Het gaat alleen nog maar om winnen en niet meer om oplossingen. Dit is typerend voor de overgang naar de 3e fase.
De strijd fase:
Het conflict als totale oorlog (verlies-verlies). Deze fase wordt ook wel de vechtfase genoemd. Partijen raken verwikkeld in een harde strijd waarin belangen, feiten en emoties dwars door elkaar heen lopen. Kost wat kost wordt er alles uit de kast gehaald om de ander kapot te maken. Het is de fase die kan uitmonden in samen de afgrond in.
Rol van mediator:
De rol van de mediator is het bewerkstelligen van een omslag van fase 2 naar hoofdfase 1 zodat er weer zakelijk onderhandeld kan worden. Oftewel je probeert de partijen een stap hoger op de ladder te krijgen door het probleem tussen de partijen te de-escaleren. Dat gaat niet zomaar. Bij iedere stap, zowel omhoog als omlaag, moeten partijen over drempels heen stappen.
Individuele coaching na de mediation:
Voor verwerking en onderkennen van eigen bijdrage aan het conflict
Om verdere ongewenste escalatie te verhinderen
Om te leren zelf een constructieve oplossing te vinden voor een meningsverschil
Om meer zicht te krijgen op persoonlijke gevoeligheden
Door conflictvaardiger te worden
Zijn er bij jou communicatie problemen op de werkvloer en ben je bang dat ze gaan leiden tot een conflict? Verloopt de samenwerking in het team niet zo lekker en weet je niet hoe dit aan te pakken? Laat mij je helpen om tot een gezamenlijke oplossing te komen!
Geïnteresseerd? Neem dan contact op.
Comments