top of page

CONFLICTEN? DE MEESTE VAN ONS HOUDEN ER NIET VAN.

Ieder is uniek en doordat we van elkaar verschillen kijken we altijd "conflicterend" naar de dezelfde werkelijkheid. Hoe zorg je ervoor dat je naast dat het voelt als "gedoe" je er ook wat aan hebt?


conflicten mediator coaching

Samen kunnen we meer dan alleen

Ieder van ons is uniek en heeft zo z'n eigen geschiedenis, manieren, ervaringen en persoonlijkheid. Daardoor kijken we allemaal op een eigen manier naar een zelfde werkelijkheid. We komen de ander tegen in onze verschillen en soms kan dat flink schuren en gedoe opleveren. Als we goed kunnen omgaan met deze verschillen benutten we de diversiteit en elkaars wijsheid/potentieel binnen de groep. Dan worden besluiten "rijker" en wordt samenwerken meer dan de optelsom van de losse individuen. Dan wordt samenwerken niet alleen veel effectiever maar ook een stuk leuker!


Conflicten zijn er altijd maar hoe kun je ze voor je laten werken?

In teams zie ik nog wel eens dat een conflict uitgroeit tot een WIJ-ZIJ denken. Op zich is hier niks mis mee. Polarisatie, het opzoeken van de verschillende polen helpt soms ook om de boel los te krijgen en te vernieuwen. Pas als er geen ruimte meer is voor nuances, mensen blijven hangen in hun eigen mening en we elkaar niet meer kunnen horen wordt het wel een probleem. Want als je niet meer instaat bent de verschillende perspectieven met elkaar te onderzoeken lukt het niet meer om echt een gesprek (dialoog) aan te gaan, blijft het een monoloog en raak je dus de verbinding met de ander kwijt.


Van monoloog naar dialoog

Dat doe je door te beginnen met "Openhartig te luisteren en Vrijmoedig te spreken". Je neemt je voor om de ander goed te willen horen en om je zelf voluit uit te spreken. Oftewel je neemt een innerlijk "wilsbesluit". Als je werkelijk met elkaar in gesprek wil en tot een gezamenlijke oplossing wil komen is het helpend als iedereen de volle verantwoordelijkheid neemt voor dat:

  • Wat je zegt

  • Hoe je het zegt

  • Tegen wie je zegt

  • Wanneer je het zegt

Maar ook de volle verantwoordelijkheid neemt voor dat wat je NIET zegt. Vooral dan kunnen we in alle eerlijkheid met elkaar tot het goede gesprek/dialoog komen.


Wat is helpend in het voeren van het goede gesprek/dialoog?

  • 1. Niemand heeft het monopolie op de waarheid

  • 2. Iedereen heeft individueel de rol om actief mee te doen/bij te dragen

  • 3. Iedereen heeft de rol om zich "vrijmoedig" uit te spreken en niet om te kwetsen

  • 4. Iedereen is bereid om te leren en dat te delen in de groep

  • 5. Als groep zijn we verantwoordelijk voor het "klimaat" waarin we dit met elkaar kunnen doen

Niet ervan weg maar er naar toe

Conflicten zijn lastig en roepen vaak de nodige spanning op. De meeste van ons houden er niet van. We bewegen liever weg van de spanning dan dat we er naar toe bewegen. In mijn rol van teamcoach/mediator beweeg ik juist naar de pijn toe. Ik zoek de spanning op en probeer mensen te verleiden dat ook te doen. Om te ontwikkelen of transformeren is het belangrijk dat individuen of teams de spanning niet uit de weg gaan. Pas als dat wat vast zit (in gedachtes, overtuigingen etc) weer fluide wordt kan er weer beweging ontstaan en ruimte om opnieuw te verbinden.


Benieuwd naar mijn aanpak bij gedoe op de werkvloer?

Ben je benieuwd hoe ik je daarin kan begeleiden lees dan mijn eerdere blog daarover. Ik help je graag! http://www.mariejosegeurts.nl/post/procesondersteuning-bij-gedoe-op-de-werkvloer


bottom of page