top of page

CONFLICTEN OP DE WERKVLOER

Daar zat ik dan met kleffe handen, voluit ondergedompeld in het rollenspel. Afgelopen week volgde ik de specialisatieopleiding voor arbeidsmediator. Onder andere om conflicten op de werkvloer op te lossen.


conflict mediator coaching

Voordat ik het wist zat ik met rode konen midden in de casus alsof het echt gebeurd was... Iedere keer merk ik weer hoe leerzaam het is om vanuit verschillende posities te leren in en van conflictbegeleiding.


Conflicten op de werkvloer

Conflicten op de werkvloer zijn van alle dag en kunnen allerlei mogelijke oorzaken hebben. Zo kan een arbeidsconflict zijn ontstaan uit reorganisatie vanuit een bedrijf. Maar het kan ook zo zijn dat de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer verstoord is. Veelal komt dit door miscommunicatie wat leidt tot onbegrip en uiteindelijk tot een arbeidsconflict. Het merendeel van de mensen die in een conflict belanden ervaren "bejegeningspijn". Of je nu hoog of laag in de boom zit, het komt bij iedereen voor.


Mensen voelen zich niet gezien, niet gehoord, niet gewaardeerd, niet begrepen, niet meegenomen etc. Dit staat een constructief gesprek in de weg. Erkenning op deze pijn is een voorwaarde om weer in gesprek te komen.


Complex

Het begeleiden van dit soort mediations is wat complexer omdat er voor de meeste mensen nogal wat op het spel staat, er minder commitment zit op het proces (mensen ervaren dat ze zijn gestuurd) en vanwege het juridische karakter. Maar uiteindelijk blijft mediation gewoon mediation...


En dat betekent dat de mediator de taak heeft om clienten vanuit verschillende belangen in gesprek met elkaar te brengen en erop toe ziet dat clienten goed geinformeerd hun beslissingen nemen.


Herkenbaar?

  • Is één van je medewerkers ziek en hebben jullie een meningsverschil onderliggend aan het ziekteverzuim of de re-integratie?

  • Is er sprake van een volledig geëscaleerd arbeidsconflict?

  • Zijn er communicatieproblemen op de werkvloer?

  • Ervaar je terugkerend "gedoe" in je teams?

  • Heeft de bedrijfsarts geadviseerd om een 3- gesprek te organiseren met een onafhankelijke derde?

Ben je de grip een beetje kwijt? Laat mij je helpen om de communicatie weer op gang te brengen en om tot een gezamenlijke oplossing te komen!


PS. Geinteresseerd? Wil je een casus even tegen het licht houden? Neem contact op.


bottom of page